Multimodalitas dalam Gambar Iklan Luwak White Koffie Versi Lee Min-Ho”

Yunita Sari

Abstract


The background of this research is a phenomenon about Indonesia coffee advertisement
using a well-known South Korean actor as its brand ambassador. The problem
of this study is how multimodality in Luwak White Koffie Lee Min-Ho version advertisement
poster is presented on their official Facebook page during 2016. The
purpose of this paper is to analyze the hidden meaning within such advertisement
posted on their official Facebook page during 2016 as a main source, using qualitative
method and Kress and van Leeuwen’s social semiotics theories about multimodality
with three metafunctions, namely representational, interpersonal, and compositional.
The result of this study shows a representation of fantasy of drinking coffee
like the model in the poster. The three metafunctions shows shifting of focus from the
coffee as a product to the brand ambassador. Such excessive focus on Lee Min-Ho
as the brand ambassador aims to attract the attention of young costumers who are
active in social media as their target market. It is concluded that the use of a South
Korean actor as the brand ambassador of Indonesian coffee product is due to Hallyu
Wave effect in Asia.

 

Abstrak
Penelitian ini dilatarbelakangi adanya fenomena poster iklan produk kopi Indonesia
dengan menggunakan model iklan seorang aktor terkenal dari Korea Selatan.
Masalah dalam penelitian ini adalah bagaimana multimodalitas yang ditampilkan
dalam poster iklan Luwak White Koffie versi Lee Min-Ho di laman Facebook tahun
2016. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis makna terselubung dari poster
iklan Luwak White Koffie di laman Facebook tahun 2016 dengan Lee Min-Ho
sebagai duta merek. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif
dengan sumber data utama poster iklan di laman Facebook Luwak White Koffie versi
Lee Min-Ho tahun 2016. Teknik analisis penelitian ini menggunakan sosial semiotik
dari Kress dan van Leeuwen tentang multimodalitas yang terdiri atas metafungsi
representasional, interpersonal, dan komposisional untuk menganalisis unsur-unsur
di dalam poster iklan tersebut dan dilanjutkan dengan pemaknaan poster iklan. Hasil
pemaknaan atas poster iklan ini menunjukkan adanya representasi mengenai fantasi
tentang minum kopi. Ketiga metafungsi di atas menunjukkan bahwa ada pergeseran
dari fokus produk kopi menuju fokus kepada duta merek. Fokus berlebihan terhadap
duta merek seorang Lee Min-Ho pada poster iklan ini bertujuan untuk menarik
perhatian konsumen muda yang aktif menggunakan sosial media. Simpulan penelitian

ini adalah bahwa penggunaan model iklan aktor terkenal dari Korea Selatan ternyata
merupakan salah satu konsekuensi dari maraknya Gelombang Hallyu di Asia secara
luas.


Keywords


multimodalitas; representational metafunction; interpersonal metafunction; compositional metafunction

Full Text:

PDF

References


Chandler, D. (2002). Semiotics: The Basics (1st ed.). United States: Routledge.

Cobley, P. (2006). Barthes, Roland: Theory of the Sign. In Encyclopedia of Language & Linguistics (pp. 690–692). https://doi.org/10.1016/B0-08-044854-2/01395-X

Culache, O., & Obadă, D. R. (2014). Multimodality as a Premise for Inducing Online Flow on a Brand Website: A Social Semiotic Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 149(149), 261–268. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.08.227

Detiknews, A. (2016). Jadi Bintang Iklan Luwak White Koffie , Berapa Bayaran Lee Min Ho ? Retrieved from https://news.detik.com/advertorialnewsblock/%0A3111222/jadibintangiklanluwakwhitekoffieberapabayaranleeminho

Harrison, C. (2003). visual social semiotics understanding how still images make meaning. Technical Communication, 50(1), 46–60.

Highfield, T., Harrington, S., Bruns, A., Tuk, W., Shim, D., Lee, S. J., … Lin, M.-C. (2013). Waxing the Korean Wave. Information, Communication & Society, 6(3), 299–318. https://doi.org/10.1177/1367877913505173

Jin, D. Y. (2012). Hallyu 2.0: The New Korean Wave in the Creative Industry. II Journal, 2(1), 3–7. Retrieved from http://www.lsa.umich.edu/UMICH/ii/Home/II Journal/Documents/Fall-2012-IIJournal-Hallyu2.pdf

KopiLuwakID. (2016). Kopi Luwak ID Facebook. Retrieved January 8, 2016, from http://web.facebook.com/KopiLuwakID

Kress, G., & van Leeuwen, T. (2006). Reading Images The Grammar of Visual Desing. Routledge (2nd ed.). New York: Routledge. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Leeuwen, T. van. (2005). Introducing Social Semiotics (1st ed.). New York: Routledge.

Leeuwen, T. Van. (2008). Discourse and practice : new tools for critical discourse analysis. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof

Moleong, L. J. (1994). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.




DOI: http://dx.doi.org/10.26499/metalingua.v15i2.73

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal METALINGUA Indexed by:

Google Scholar Directory of Open Access JournalIndonesian Scientific Journal Database (ISJD)  Crossref Mendeley 

 

@2016 Jalan Sumbawa Nomor 11 Bandung 40113 Laman: http://balaibahasajabar.kemdikbud.go.id/

Powered by OJS, edited by donz