PENERAPAN MODEL KOOPERATIF DRTA DALAM MEMBACA PEMAHAMAN TEKS EKSPLANASI

Nantje Harijatiwidjaja

Abstract


Reading is one of language skills. To gain a good reading skill needs the right method.
The problem of this research was improving Seventh Grade Students of SMP Terbuka
Firdaus Bandung skill in comprehending explanation text by using Directed Reading
Thinking Activity (DRTA) Cooperative Method. It aims at improving students’ skill in
comprehending explanation text reading by using DRTA Cooperative Method. In this
research, the approaches used were quantitative and qualitative with classroom action
research as the research method. The population was 21 seventh grade students, first
semester of 2016/2017 school year. The instrument for collecting data were done through
observation and written test. The observation was conducted to collect data about the
preparation and application of DRTA Cooperative Method, while written test was
used to discover the ability of students in understanding explanation text. The result of
this research was that the application of DRTA Cooperative Method can improve the
students’ reading comprehension ability of explanation text in seventh grade classroom
of SMP Terbuka Firdaus, Bandung.

 

Abstrak
Membaca merupakan salah satu keterampilan berbahasa. Untuk memperoleh kemampuan
membaca yang baik, diperlukan suatu metode yang tepat. Masalah penelitian ini adalah
peningkatan kemampuan siswa kelas VII SMP Terbuka Firdaus, Bandung dalam membaca
pemahaman teks ekplanasi melalui model kooperatif Directed Reading Thinking-Activity
(DRTA). Tujuan yang diharapkan adalah meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca
pemahaman teks ekplanasi melalui model kooperatif DRTA. Dalam penelitian ini digunakan
pendekatan kuantitatif dan kualitatif dengan metode penelitian tindakan kelas. Populasi
berjumlah 21 orang siswa kelas VII, Semester 1, Tahun Pelajaran 2016/2017. Instrumen
pengumpulan data melalui observasi dan tes tertulis. Observasi dilakukan untuk memperoleh data tentang persiapan dan pelaksanaan penggunaan metode kooperatif DRTA, sedangkan tes tertulis digunakan untuk mengetahui kemampuan siswa dalam memahami wacana eksplanasi. Hasil penelitian ini adalah penerapan model kooperatif DRTA dapat meningkatkan kemampuan membaca pemahaman teks eksplanasi di kelas VII SMP Terbuka Firdaus, Bandung.


Keywords


model;reading; cooperative; model, membaca, kooperatif

Full Text:

PDF

References


Arikunto, Suharsimi. 2005. Managemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Depdikbud. 1999. Action Research Class Room. Jakarta: Depdikbud.

Farida Rahim. 2007. Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Harjasujana, Akhmad Slamet. 1997. Membaca 2. Jakarta: Depdikbud.

Kasbulloh, Kasihani. 1998. Penelitian Tindakan Kelas. Indonesia IBRD (LOAN).

Purwanto, M.Ngalim. 1997 dan Djeniah Alim. Metodologi Pengajaran Bahasa Indonesia di Sekolah

Dasar. Bandung: Rosda.

Solihatin, Entin. 2007. Cooperative Learning. Analisis Model Pembelajaran IPS. Jakarta: Bumi

Aksara.

Tarigan, Henri Guntur. 1985. Membaca: Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Wiriaatmadja, Rochiati. 2006. Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Rosda.

Wiesandanger, K. D. 2001. Strategies for Literacy Education. Columbus, Ohio: Merril Prentice Hall.

Wikipedia Bahasa Indonesia. 2016. https://id.wikipedia.org/wiki/Membaca. Diunduh tanggal: 17

Oktober 2016.




DOI: http://dx.doi.org/10.26499/metalingua.v15i1.155

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal METALINGUA Indexed by:

Google Scholar Directory of Open Access JournalIndonesian Scientific Journal Database (ISJD)  Crossref Mendeley 

 

@2016 Jalan Sumbawa Nomor 11 Bandung 40113 Laman: http://balaibahasajabar.kemdikbud.go.id/

Powered by OJS, edited by donz